SVENSK E-HANDEL JUST NU
62.27 + 11.5%
Omsättning mdkr
0.12 -60%
Resultat mdkr
11239 + 0.6%
Antal e-handlare
352.9 + 3.9%
M Datapunkter



Om tjänsten

Allmän information

  1. Vad är Ehandelsindex?
  2. Hur fungerar tjänsten?
  3. Hur går insamlandet av datan till?
  4. "eCommerceBot" besöker min hemsida, varför och kan ni sluta?
  5. Kontakta oss

Felaktiga uppgifter, uppgifter saknas

  1. Är all data korrekt?
  2. Min butik är inte med - kan ni lägga till den?
  3. Datan stämmer ej - vad kan jag göra?
  4. Ni saknar en leverantör eller variabel som ni borde mäta - kan ni lägga till den?

Betaltjänster med mera

  1. Vilka funktioner får man som betalande premiumanvändare?

Vad är Ehandelsindex?

Redan innan vi startade Ehandel.se hade vi en tanke om ett bättre sätt att presentera statistik och fakta om svensk e-handel. Redan då och fortfarande idag baseras i princip alla undersökningar som berör svensk e-handel på enkäter och på privat och okontrollerbar data från leverantörer. Vi tycker inte att det behöver vara så utan vill presentera en transparent databas kopplat till olika analysverktyg för att vi ihop med alla våra användare tillsammans ska kunna främja svensk e-handel genom att lyfta fram svagheter men också se möjligheter.

Bakom tjänsten ligger EHANDEL SE AB (Ehandel.se).

Hur fungerar tjänsten?

Det finns många olika sätt att använda vår tjänst och den är bara i sin linda än så länge. Här kommer några funktioner som vi erbjuder idag och en förklaring av hur de fungerar.

  • Gör egna urval och sökningar baserat på svensk e-handel för att få fram en lista på e-handlare som matchar dina urvalskriterier. Kan exempelvis användas för prospektering eller kontaktlistor.
  • Jämför olika branscher inom e-handel. Kan användas för att hitta lönsamma nischer att etablera sig inom eller för att analysera risker och brister inom vissa branscher.
  • Jämför alla svenska e-handlare på olika nyckeltal. Kan användas för att sammanställa topplistor, hitta uppköpskandidater eller bra exempel som man vill lyfta fram i diverse sammanhang såsom tävlingar eller branschtidningar.
  • Jämför leverantörer. Se hur tillväxten och lönsamheten för en leverantör av kortbetalningar eller logistiktjänster ser ut och jämför denne mot konkurrenterna. Kan användas för att se trender inom betalsätt eller fraktsätt och för att göra upphandlingsbeslut baserat på övergripande trender inom svensk e-handel.
  • Skapa egna rapporter. Använd vårt urvalsverktyg för att göra ett urval av butiker och välj sedan vilken information du vill jämföra i urvalet. Kanske vill du se hur de respektive e-handelsplattformerna rekommenderar eller influerar sina kunders val av kortbetalningslösning? Inga problem, det kan vi visa enkelt med en graf åt dig. Du kan självklart spara alla dina rapporter och även få dem levererade till dig via e-post i det intervall du själv bestämmer.
  • Bevaka rapporter och branscher. Lägg en bevakning på sökningar, branscher och leverantörer och bli underrättad när vår data förändras. Kanske jobbar du på en betalväxel och vill få e-post när nya butiker ansluter sig eller faller bort hos konkurrenten?`

Hur kan vi samla in denna data?

Vi började jobba med Ehandelsindex 2010, och har investerat 1000-tals mantimmar och konsulttimmar för att komma hit. Projektet underskattades från start i komplexitet och därför har utvecklingen varit extremt långdragen. Men nu är vi äntligen i publik betaversion och känner oss övertygade om att vi snart kan gå live med slutliga produkten.

Diagram över arbetsprocess (Klicka för större bild)

Kortfattat kan man beskriva tjänsten såhär:

  1. En egenbyggd sökmotor som till viss grad liknar Googles sökmotor söker på Internet efter nya e-handlare via ett antal olika datakällor. Dels gör vi sökningar i andra sökmotorer, dels har vi en mängd andra datakällor där vi hittar nya butiker. Vi går också igenom servrarna där våra befintliga butiker finns genom att reversera deras ip-adresser och alla nya butiker vi hittar läggs till i databasen. Sökmotorn jobbar dygnet runt, alla dagar i veckan med insamling.
  2. Materialet från sökmotorn är väldigt rått och kräver manuell granskning men innan vi gör det lägger vi på våra algoritmer för att hitta matchningar mot våra variabler (en variabel kan vara vilken fakturatjänst man använder, vilket statistikprogram eller vilken logistikpartner man har). Vi får nu ett nytt dataset som trillar ur sökmotorn och detta går sedan iväg till en ny instans för ytterligare en "tvättning"
  3. Den råa datan korskörs nu mot ett antal datakällor där vi har hög trovärdighet på indatan och vi lägger till butiksnamn, organisationsnummer och andra variabler som ej behöver verifieras manuellt då datakällorna är såpass korrekta.
  4. Den nya datan går nu till en redaktör som manuellt godkänner varje webbutik och lägger till den data som saknas. Detta kan vara namn, om butiken ej har e-handel som primär verksamhet, organisationsnummer och såklart kategorier.
  5. Varje dygn körs alla våra datakällor och vi lägger till saker som bolagsdata, fler variabler och kör även en helt färsk import av variablerna från sökmotorn. Detta gör att du på dygnsbasis kan se hur alla våra variabler förändras och blir uppdaterade.

Vem är eCommerceBot och vad vill hen?

Vår bot eCommerceBot hämtar information från svenska ehandels-siter till vårt index ehandelsindex som syftar till att kartlägga svensk och internationell e-handel för statistiska syften och för att främja e-handeln i stort genom att dela med sig av denna data till 3:e part och e-handlarna själva.

Den respekterar robots.txt och om du inte vill vara med i uppdateringen av indexet kan du genom att följa robots-specifikationen (http://www.robotstxt.org/) undvika  roboten genom att lägga till:

User-agent: eCommerceBot
Disallow: / 

I din robots.txt-fil.

Är datan korrekt?

Det är omöjligt att få all data korrekt eftersom klassificeringen på variabler och leverantörer är helt automatisk och där måste vi alltid bli bättre på att finjustera och förändra våra algoritmer. Precis som att Googles algoritmer alltid utvecklas gör våra också det. Sedan finns det väldigt många felkällor på vägen som gör det svårt att ge en 100% bild av verkligheten, men självklart är detta målet.

Det man kan säga är att även om vi kanske inte visar 100% av alla butiker som faktiskt har en viss leverantör när man gör en sökning på denna, så ger trenddatan ofta en mycket intressant och bra bild av verkligheten och om vi missar 1-2 butiker som har Klarna som fakturaalternativ så kommer vi alltid kunna visa en träffsäker bild av hur utvecklingen för just detta betalalternativ utvecklas eftersom vi kör våra filter kontinuerligt och kan i princip presentera data i realtid.

Rapportera fel i datan

All data i Ehandelsindex hanteras algoritmiskt, inga manuella förändringar görs på klassificeringar förutom i undantag som butiksnamn, URL-byten, byte av organisationsnummer.

Alla andra klassificeringar sker genom våra sökmotorer och klassificeringsmotorer och där jobbar vi kontinuerligt med förbättringar och dessa är beroende av att användare felrapporterar felaktiga klassificeringar. Felrapportering kan endast ske via felrapporteringsverktyget som syns överallt på sidan med en grå triangel och i angränsning till alla variabler. Detta gör att vi får en felrapportering som vi kan hantera automatiskt och få varningar och automatiskt prioritera vilka variabler som vi ej har perfekt träffbild på.

Notera dock att i våra algoritmer kan vi aldrig manuellt göra undantag för vissa butiker som träffar fel utan vi måste göra förändringar som bibehåller kvaliteten och förbättrar felträffen. Så om du ej kör en viss leverantör på din webbutik kan vi inte omedelbart korrigera detta, men vi kommer självklart att göra allt för att förbättra träffbilden.

Vi lyckas inte alltid klassificera alla butiker som använder en specifik leverantör. Detta pga. att vi använder bland annat textmatchning och avancerade filter för att undersöka källkoden hos butikerna. Ibland är det ej möjligt att identifiera en leverantör där pga. att butiken ej nämner den vid namn eller specifika kodpartier som identifierar den. Vi kan inte manuellt klassificera några butiker eller leverantörsvariabler. Lösningen är att antingen ge oss en "master"-fil med anslutna butiker, eller uppmana butikerna att tydligt informera i sin källkod att ni används som leverantör. Ni kan även kontakta oss om ni vet att ni är identifierbara i källkoden, så kan vi förbättra vår filteralgoritm och lägga till nya identifierare på er variabel.

Lägg till din butik

Självklart vill vi att du lägger till din butik eller någon annans butik. Tänk på att vi bara accepterar e-handlare som har en butikslösning där betalning sker i en "kassa" och där man är svensk butik mot svenska marknaden primärt.

Steg 1 - Lägg till en ny butik

Webbadress*
Ex: www.roligaprylar.se
Namn på butiken*
Ex: Roliga Prylar
Organisationsnummer
Ex: 556739-8945
E-post till butiken
Ex: info@roligaprylar.se
 

Ni saknar ett mätvärde, eller kan ni mäta det här?

Vi är öppna för att mäta det mesta. Vi mäter dock en hel del variabler som ej är publika ännu då de avvaktar verifiering och insamling, så det är möjligt att det du saknar redan är på gång. Skicka dock gärna dina förslag på leverantörer och andra variabler till oss ändå så återkommer vi med besked om det är något vi kan mäta!

Kontakta oss via kontaktforumläret på Ehandel.se, klicka här för att komma direkt dit. Välj Ehandelsindex och datatjänster i ämnesraden.

Kontakta oss

Kontakta oss via kontaktforumläret på Ehandel.se, klicka här för att komma direkt dit. Välj Ehandelsindex och datatjänster i ämnesraden.

Namn*
Företag
E-post*
Telefon
Anti-Spam* Vilker djur säger mjau mjau
Meddelande
*Obligatoriska fält